Friday, August 3, 2012

Panduan Saddle Adjustment

SUMBER :RAJABUKIT.COM


Berikut adalah satu contoh saddle adjustment yang agak teknikal. Ukuran adalah berdasarkan ketinggian rider. Dalam contoh ini, ketinggian rider adalah 167cm. Lakukan pengiraan untuk diri anda sendiri berdasarkan contoh kiraan yang diberikan di bawah ini.

Setiap ukuran adalah mengikut ketinggian rider. Bermula dgn ukuran panjang kaki (ukur dalam keadaan berkasut dari bawah/lantai hingga ke celah kelangkang) utk menentukan ketinggian saddle. Dalam contoh ini, panjang kaki rider adalah 77.3 cm & perlu didarabkan dgn 0.883 utk mendapat ukuran yg sepatutnya iaitu 77.3 cm x 0.883 = 68.2 cm (ukuran dari pusat bottom bracket ke permukaan atas saddle).

Tinggi rider = 77.3 cm x 0.883 = 68.2 cm

Seterusnya levelkan saddle. Kemudian duduk atas bike utk menentukan kedudukan rail saddle dengan memastikan kedudukan bawah tempurung lutut kaki hadapan selari dengan kedudukan pedal (kaki di atas pedal berkedudukan pukul 3 & 9). Adjust saddle ke depan atau kebelakang untuk mendapat sudut yang sesuai dan selesa dalam keadaan ‘level’. Tambah ketinggian atau rendahkan kedudukan saddle sedia ada mengikut kesesuaian. Dongakkan saddle atau tundukkan ia mengikut kesesuaian tunggangan anda kemudiannya.

Levelling

Lakukan ujian tunggangan di trail bagi menguji kesesuaiannya. Semasa ride, sila periksa kadar keselesaan. Setup yang kurang tepat boleh mengakibatkan sakit di bahagian belakang. Secara keseluruhannya anda perlukan stem yg lebih panjang utk kemudahan semasa mendaki. Paling ideal adalah sekitar 90mm utk mengimbangi antara climb & descent.

Untuk panduan lebih lanjut berkaitan kedudukan saddle spt mendongak atau sebaliknya, ia boleh dirujuk pada panduan MTB “Trailrider Blueprint”.

0 comments:

Post a Comment